De 7 beste tips voor het opzetten van een webshop | Your IT-Solutions

De 7 beste tips voor het opzetten van een webshop

Het lijkt zo eenvoudig: je hebt al een fysieke winkel en je wilt je producten online gaan verkopen. Of je hebt een aantal geweldige producten die je online in de markt wilt gaan zetten. Het enige wat je dan nodig hebt, is een webshop. Even inrichten, producten erin plaatsen en klaar! Of toch niet?

Nee, zeker niet!

Bij het opzetten van een webshop komt namelijk heel wat kijken. Om succesvol je eigen webwinkel te beheren, moet het plaatje helemaal kloppen. Een goede technische basis is onontbeerlijk. Voor hulp hierbij helpen wij je uiteraard graag verder en om snel van start te gaan, geven we je hierbij onze 7 beste tips voor het opzetten van een webshop.

1. Kies betrouwbare webshopsoftware

Er zijn verschillende e-commercepakketten waarmee je een webshop kunt opzetten. Welke het meest geschikt is voor jouw webwinkel, is afhankelijk van je eisen, wensen én de producten die je wilt gaan verkopen. Bekende pakketten zijn:

  • Magento
  • WooCommerce
  • MyShop
  • Shopify

Your IT-Solutions kan je helpen met het kiezen van de juiste webshopsoftware. Ook richten wij de webshop graag voor je in, waarbij wij ervoor zorgen dat alle technische aspecten juist afgehandeld worden. Hierdoor weet je zeker dat je webwinkel helemaal functioneert zoals jij en je klanten dit willen.

De 7 beste tips voor het opzetten van een webshop | Your IT-Solutions2. Maak goede productomschrijvingen en duidelijke foto’s

In een webwinkel hebben je klanten niet de mogelijkheid om het product even op te pakken en het van alle kanten te bekijken. De tekst en de foto’s moeten je klant ervan overtuigen dat dit echt het product is waar hij of zij naar op zoek is. Goede productomschrijvingen zijn een absolute must, net zoals dat een duidelijke foto (of meerdere foto’s) niet mag ontbreken.

Tip: schakel voor de productomschrijvingen een professionele tekstschrijver in die met weinig woorden het artikel weet te verkopen. En worden de producten door je leverancier niet geleverd met duidelijke foto’s, laat deze dan maken door een fotograaf. Zorg hierbij dat de producten op dezelfde wijze worden gefotografeerd.

3. Zorg voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Het hebben van een technisch perfecte webshop betekent niet dat je automatisch ook veel klanten trekt. Je doelgroep moet je shop immers ook weten te vinden en hiervoor is een goede zoekmachineoptimalisatie (SEO) onmisbaar.

Bij zoekmachineoptimalisatie draait het om beter gevonden te worden door zoekmachines, maar vooral ook om beter gevonden te worden door je doelgroep. Het is belangrijk dat je je bij SEO richt op zowel de technische aspecten van de webshop (snelheid, duidelijke categorieën, metadata ed.) als op de inhoud (landingspagina’s, productomschrijvingen, geen dubbele content ed.). Omdat zoekmachineoptimalisatie een vak apart is, helpen wij je hier graag bij.

4. Werk met gebruiksvriendelijke formulieren

Het bestelproces moet inzichtelijk, snel en eenvoudig zijn. Je wilt immers niet dat je klanten afschrikken door een ellenlange en ingewikkelde bestelprocedure. Zorg er dus voor dat je het hen zo makkelijk mogelijk maakt door gebruiksvriendelijke formulieren te gebruiken. Denk hierbij aan functionaliteiten zoals:

  • Automatisch aanvullen gegevens
  • Ophalen van de straatnaam uit een database bij invoer postcode en huisnummer
  • Onthouden van de gegevens voor een volgend bezoek
  • Inloggen met social media-accounts zoals Facebook en Google

De 7 beste tips voor het opzetten van een webshop | Your IT-Solutions5. Bied meerdere betaalmethodes aan

Je klanten moeten hun bestelling snel af kunnen rekenen. Je doet er verstandig aan om verschillende betaalmethodes aan te bieden, want niet iedereen geeft de voorkeur aan hetzelfde. Zo betaalt de één graag met een creditcard, kiest de ander liever voor PayPal en wil de derde graag met iDeal betalen.

Door meerdere betaalopties op te nemen, vergroot je het gebruikersgemak. Niemand hoeft immers af te haken doordat hij of zij geen bestelling kan plaatsen door het gebrek aan de juiste betaalmethode.

6. Zorg dat je webshop betrouwbaar is

Tegenwoordig – en dat is maar goed ook – worden er steeds strengere eisen gesteld aan de beveiliging van websites en webshops. Zo is het een absolute must om je domein te voorzien van een SSL certificaat, oftewel een https verbinding. Hierdoor is het voor je bezoekers meteen duidelijk dat jouw webshop veilig is om te bezoeken.

Je schept ook vertrouwen door helder en transparant te zijn. Vermeld informatie als bezorgkosten, levertijden en retouropties. Ook doe je er goed aan om je bedrijfs- en contactgegevens op de website te hebben staan.

7. Regel het beheer van je webshop

Vaak wordt er ten onrechte gedacht dat het meeste werk van een webshop in de opstartfase zit. Maar vergis je niet, want ook al loopt je webshop goed, het blijft een flink karwei om de zaak ook draaiende te houden. Het beheer van je webshop is namelijk iets wat je niet moet onderschatten.

Bij het beheer hoort uiteraard het toevoegen van nieuwe producten, maar vergeet vooral ook de technische kanten van de webwinkel niet. De webshopsoftware moet regelmatig geüpdate worden, want anders loop je kans dat je shop slechter gaat functioneren. En als er één effectieve methode is om klanten weg te jagen, is het wel met een webshop die rammelt aan alle kanten…

Van opstart tot update – wij zorgen voor jouw webshop

Om er zeker van te zijn dat alle updates goed en op tijd uitgevoerd worden, kun je dit uitbesteden aan Your IT-Solutions. Ons webshopbeheer biedt je onder andere de volgende voordelen:

  • Specialistische kennis van de webwinkelsoftware
  • Updates, upgrades en versiebeheer
  • Uitbreiden van mogelijkheden
  • Zorg voor een hoge content-snelheid
  • Eenvoudig inzicht in de webshopstatistieken
  • Professioneel content management

Uiteraard kunnen wij ook een webshop voor je ontwikkelen en inrichten. Op maat gemaakt, precies zoals jij het voor ogen hebt. Met de webshopontwikkeling van Your IT-Solutions maak je een vliegende start.